12-09-03

Interactief

Een van de terugkerende onderwerpen van deze blog blijft P2P-networking en interactiviteit.

Bedrijfsleven 1: Er bestaat nu al een tijdje een trend om klantendiensten grotendeels te vervangen door fora waarin klanten/gebruikers hun problemen onder elkaar oplossen. Dit is een willekeurig vb'je bij HP. Volgens sommigen een gouden ei: support kost handenvol geld, en het brengt weinig terug in het laatje. Gebruikers helpen elkaar gratis. Bovendien: eindelijk verlost van al die lastpakken, die binnen het uur antwoord eisen. Aan medegebruikers kunnen ze dit soort eisen moeilijk stellen. En je hoogbetaald, hooggekwalificeerd personeel kan zich met de échte problemen bezighouden, ipv 3/4 van hun tijd te verspillen met onbenulligheden (Zit de stekker wel in ? Nu je het zegt). Gebruikers worden gemotiveerd om op de fora rond te hangen als problemsolvers door een systeem waarmee ze punten verdienen om uiteindelijk tot expert gebombardeerd te worden. Nadeel: controleverlies, geen kwaliteitsgarantie en je hangt er de vuile was mee buiten. Kan best zijn dat er plots 300 mensen klagen over hetzelfde probleem, en dat 'ze nooit vanzeleven meer zo'n onding van je willen'. Gebruikers zijn kritischer dan werknemers (mogen), en zouden ook wel eens met oplossingen kunnen afkomen die je als bedrijf zelf niet leuk vindt: Ga naar de concurrent, dan zal je dit of dat probleem niet hebben, bijvoorbeeld. En dat op de eigen officiële site van het product, goeie reclame! Steeds meer potentiële klanten lezen natuurlijk eerst die fora voor ze iets aanschaffen.

Muziek: Het RIAA doet stinkend haar best om ons te laten geloven dat filesharing verantwoordelijk is voor de crisistoestand in de muziekwereld. In dit artikel geven een aantal kopstukken toe dat alleen filesharing aanpakken hun problemen niet zal oplossen.

Bedrijf 2: Je kent ze wel, de ellenlange e-mail kettingen met replys van die en die, tot in het oneindige. Blogs zouden hiervoor wel eens beter geschikt kunnen zijn: minder bandbreedtevervuiling, je hoeft je niet af te vragen wie je al of niet in carbon copy moet meenemen. Het kan bovendien een goeie manier zijn om de status van een project voor iedereen overzichtelijk te houden, dus minder steeds herhaalde telefoontjes 'of het nu al opgelost is.' Ook naar klanten toe zou het medium nut kunnen hebben. Maar veel bedrijven zijn weigerachtig, allerlei gevoelige informatie zou wel eens onder verkeerde ogen terecht kunnen komen. Het zou personeel teveel aanmoedigen om hun persoonlijke mening te verkondigen. En het zou hen van hun werk afhouden. Bovendien loop je het gevaar belangrijke info te missen als je een blog even niet bezoekt.

Interactief:E-learningpost heeft geprobeerd om een indeling te maken van de verschillende manieren waarop je via een website interactief informatie kan aanreiken. Bedoeling was het fenomeen zo beter te begrijpen. Sommige van de vb'en die ze aanhalen ter illustratie zijn op zich een bezoekje waard. Een fragment uit het artikel:

Een eenvoudige indeling van interactieve elementen
CategorieDoelEigenschappenVoorbeelden
NarratiefDe lezer beleeft mee een verhaal dat om de boodschap heen gecreëerd wordt. Verhalen (feiten, fictie, factie) verteld vanuit een duidelijk standpunt. Zoals anecdotes, persoonlijke verhalen, bedrijfsverhalen, case studies, enz.
InstructieDe lezer wordt voetje voor voetje doorheen de boodschap geleid.Stap-voor-stap instructies, die uitleggen hoe dingen in elkaar zitten, of hoe gebeurtenissen plaatsvinden.
Exploratie De lezer krijgt de kans om de boodschap zelf te verkennen en te ontdekken.Lezers mogen meestal zelf op zoek gaan naar de boodschap, via actieve exploratie en bewustmaking.
SimulatieDe lezer krijgt de mogelijkheid om de boodschap rechtstreeks te beleven.De lezers gaan aan de slag met de boodschap zelf.

Afbeelding: [Sivana]

11:53 Gepost door Beck | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.