02-09-03

100 years of illustrated text

Peter Greenaway is niet vies van een sterke uitspraak, hij heeft film in het verleden wel eens dood verklaard. Meer nog, volgens hem heeft het nooit bestaan. Regisseurs verkrachten een medium dat in essentie audiovisueel zou moeten zijn met een tekst waar ze krampachtig aan vasthouden als leidraad. Een film behoort geen 'verhaal' te vertellen, er moet een ervaring gecreëerd worden in beeld en geluid. Eigenlijk wil hij vooral een beeldend kunstenaar zijn, die zijn camera in plaats van als pen als een penseel hanteert. Maar in de praktijk komt het er soms een beetje op neer dat stijl voor hem belangrijker is dan inhoud. Voor echte voorbeelden van wat hij verkondigt moet je waarschijnlijk op zoek bij een aantal kunstenaars die video als medium gebruiken. Vandaag wordt een enigszins verwante maniëristische benadering tot in al haar extremen doorgevoerd in het werk van Matthew Barney, al kan je die twee natuurlijk niet zomaar ongestraft vergelijken. Dat neemt niet weg dat Greenaway verbluffende films gemaakt heeft, waaraan veel plezier te beleven valt, vol beeldenpracht die ondersteund wordt door zalige muziek van Michael Nyman en Wim Mertens. In zijn maniërisme en obsessieve benadering van thema's als kille begeerte vaak op de grens van wat een gemiddeld 'betere film'-bezoeker kan verdragen, en in een paar (vooral recentere) missers er ook wel een eind over.

Maar Greenaway is en blijft dus, of hij nu film, opera, of wat dan ook als medium hanteert, een beeldend kunstenaar, en het is ook in die gedaante dat hij naar Gent komt, tussen 12 september en 31 oktober in Galerie Fortlaan 17, met The Tulse Luper Suitcases. De tentoonstelling leunt aan bij een gelijknamige filmcyclus, eersteling The Moab Story zal dus ook wel te zien zijn op het Filmfestival van Gent dat ermee samenvalt. Het totaalproject zal ook nog een heleboel andere uitschieters hebben die elkaar aanvullen eerder dan overlappen, op internet, TV, 92 DVD's, in een game en een boek. De site is alvast een bezoekje waard, over de film zijn recensenten voorlopig minder mals (Le Monde, Plume Noire, IOFilm). Tulse Luper was een kunstgevangene, hij beschouwde het als een kunstvorm om zich in allerlei gevangenissen te laten opnemen. Zo werd hij in de late jaren '30 tijdelijk vastgehouden in een badkamer van het Grand Hotel van het Antwerpse station. Luper was vooral gefascineerd door uranium en tijdens zijn gevangenschappen over de hele wereld liet hij koffers voor zich inpakken, die zijn interesses, zijn ambities, zijn angsten, zijn fascinaties, zijn herinneringen, zijn hoop en zijn groot aantal projecten moesten weerspiegelen. De tentoonstelling omvat een aantal koffers en hun uitgebreide inhoud.

        Muziek:

        On-line shorts:

      12:26 Gepost door Beck | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

      Commentaren

      Michael Nyman Leuk om te lezen dat je ook een liefhebber bent van de muziek van Michael Nyman. Ik heb hem een paar jaar geleden live meegemaakt in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen. Dat was mmm...

      Groeten aka Librarian

      P.S. Eén van m'n lievelingsstukjes hoor je momenteel op m'n blog.

      Gepost door: Librarian | 02-09-03

      Moet schitterend geweest zijn! Ik geloof niet dat ik dat stukje op je blog ken, hoe heet het?

      Gepost door: Beckett | 02-09-03

      Synchronising Het stukje heet 'Synchronising' en maakt in feite deel uit van de cyclus 'Water Dances'. Het is te vinden (samen met 'Stroking', ook uit 'Water Dances' op de cd "The Essential Michael Nyman Band", Argo CD 436 820-2 uit 1992.

      Ik was jammer genoeg nog niet in de gelegenheid om de volledige cyclus (6 stukken denk ik) van 'Water Dances' te beluisteren. Volgens mij bestaan er van de volledige cyclus zelfs geen opnamen.

      Groeten

      Patrick aka Librarian

      Gepost door: Librarian | 03-09-03

      Nu je het zegt *zucht* en zeggen dat ik die cd zelfs liggen heb... 't Is duidelijk te lang gelegen dat ik die muziek in m'n lader geschoven heb!

      Gepost door: Beckett | 04-09-03

      De commentaren zijn gesloten.