20-08-03

M2M - Van mond tot mond

Roel van Bambost zei het al bij zijn afscheid: professionele filmrecensenten worden meer en meer buiten spel gezet. Interviews duren maximum een paar minuten, beeldmateriaal wordt nog amper ter beschikking gesteld. Recensies die niet in het kraam passen worden bij een volgende gelegenheid afgestraft. De marketingjongens houden de touwtjes zo strak mogelijk in handen en zouden nog het liefste alles zelf doen. Zeg nu zelf: Wat heb je publicitair gezien aan een filmprogramma op TV als je de mening van een criticus moet afwachten ? Dan verkoop je toch veel beter een werv(el)ende Making of-documentaire aan die zender, daar verdien je bovendien nog iets aan.

Maar ook hier gooien allerlei P2P-netwerken roet in het eten. In veel gevallen zijn bioscoopfilms van bij of zelfs nog voor de première beschikbaar via filesharing (Kazaa en consoorten). Verder doen bloggers en fans van gespecialiseerde nieuwsgroepen niks liever dan over vanalles en nog wat hun mening spuien, dus ook over films. Bovendien hoeven deze amateurs in tegenstelling tot beroepsrecensenten de filmhuizen niet te vriend te houden. En iedereen schrijft elkaar na of linkt naar elkaar, zoals bekend.

Een artikel in LA Times (aangehaald op Smartmobs) wijst nog een ander netwerk aan als hoofdverantwoordelijke voor de tegenvallende verdiensten van recente zomerblockbusters, namelijk de mobieltjes. Nog voor de film afgelopen is hebben jongeren hun mening al doorgespeeld naar al hun vriendjes en vriendinnetjes via sms'jes, en die forwarden en forwarden...

De verkoopcijfers van een tegenvallende film zouden daarom veel sneller dalen dan vroeger na (en vaak zelfs al tijdens) het openingsweekend. De opkomst voor films als The Hulk, Charlies Angels: Full Throttle, 2 Fast 2 Furious zakte met 60 à 70% tussen het eerste en het tweede weekend. Vijf jaar geleden was dat nog gemiddeld 40%. Het omgekeerde kan ook, natuurlijk: de opkomst voor Pirates of the Caribbean met J. Depp steeg met 17% tussen de eerste en de tweede speeldag. Je zou de vraag kunnen stellen wat de gevolgen zijn van deze tendens voor minder commercieel gerichte films.

Afbeelding: [Box Office Poison]

21:02 Gepost door Beck | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.